Ketóza

Ketóza je metabolický stav, pri ktorom telo produkuje ketóny ako alternatívny zdroj energie. Za normálnych okolností sa telo pri výrobe energie spolieha predovšetkým na sacharidy. Pri ketóze, keď je príjem sacharidov obmedzený, však telo začne rozkladať uložené tuky a vytvárať ketóny.

Od 20. rokov 20. storočia sa ketogénna diéta používa ako liečba epilepsie, najmä u detí, ktoré nereagujú na lieky. Ketogénna diéta sa ukázala ako sľubná aj pri zvládaní alebo zlepšovaní príznakov ochorení, ako sú cukrovka 2. typu, metabolický syndróm, syndróm polycystických vaječníkov (PCOS) a dokonca aj niektoré druhy rakoviny.

Čo je to ketóza?

Čo je to ketóza? Ketóza je proces, ktorý nastáva, keď vaše telo využíva tuk ako hlavný zdroj paliva. Za normálnych okolností vaše telo využíva ako hlavný zdroj energie krvný cukor (glukózu).

Glukózu zvyčajne získava telo v strave konzumáciou sacharidov, ako sú škroby a cukry. Telo rozkladá sacharidy na glukózu a potom glukózu používa ako palivo. Zvyšok si ukladá pečeň a uvoľňuje ho podľa potreby.

Keď je príjem sacharidov veľmi nízky, tieto zásoby glukózy sa vyčerpajú. Keďže telo nemá dostatok sacharidov na spaľovanie energie, spaľuje namiesto nich tuk. Keď vaše telo rozkladá tuk, produkuje zlúčeninu nazývanú ketóny. Ketóny alebo ketolátky sa stávajú hlavným zdrojom energie vášho tela a mozgu.

Tuk, ktorý telo používa na tvorbu ketónov, môže pochádzať zo stravy (nutričná ketóza) alebo z tukových zásob vášho tela. Pečeň produkuje malé množstvo ketónov sama. Keď sa však zníži hladina glukózy, zníži sa aj hladina inzulínu. To spôsobí, že pečeň zvýši produkciu ketónov, aby zabezpečila dostatok energie pre váš mozog.

Keto diéta sa zvyčajne skladá zo 70-75 % tukov, 20 % bielkovín a 5-10 % sacharidov.

Ketóza – za ako dlho?

Ak každý deň zjete 20 až 50 gramov sacharidov, zvyčajne trvá dva až štyri dni, kým sa dostanete do ketózy. Čas potrebný na vstup do tohto stavu sa však líši v závislosti od viacerých faktorov. Môže vám trvať týždeň alebo dlhšie, kým sa dostanete do ketózy.

Medzi faktory, ktoré môžu ovplyvniť, ako dlho vám bude trvať dosiahnutie tohto stavu – ketóza za ako dlho – patrí:

  • vek
  • príjem sacharidov, tukov a bielkovín
  • úroveň fyzickej aktivity
  • metabolizmus
  • kvalita spánku
  • úroveň stresu

Ak pred začatím keto diéty konzumujete stravu s vysokým obsahom sacharidov, môže vám trvať dlhšie, kým dosiahnete ketózu. Je to preto, že telo musí najprv vyčerpať zásoby glukózy.

Do ketózy sa môžete dostať rýchlejšie pomocou prerušovaného hladovania. Najbežnejšia metóda prerušovaného pôstu zahŕňa konzumáciu všetkého jedla v priebehu ôsmich hodín. Potom sa postíte zvyšných 16 hodín z 24-hodinového obdobia.

Ketóza chudnutie

Štandardná ketogénna diéta (SKD), ktorá je najviac preskúmaná, pomáha ľuďom krátkodobo schudnúť a kontrolovať hladinu cukru v krvi. Okrem úbytku hmotnosti, ketóza chudnutie, môže dôjsť k metabolickému zlepšeniu inzulínovej rezistencie a krvného tlaku, ako aj hladiny cholesterolu a triglyceridov v krvi.

Niekedy na liečbu obezity a cukrovky 2. typu diéta nestačí. Vo veľmi vážnych prípadoch môže lekár predpísať pacientovi na chudnutie liek Ozempic.

Hoci je zatiaľ málo štúdii o vzťahu ketózy a chudnutia, jej vplyv na pokles hmotnosti je preukázateľný.

Ketóza – vedľajšie účinky

Vstup do ketózy má niekoľko potenciálnych výhod:

  • môže pomôcť pri odbúravaní tukov a regulácii hmotnosti
  • pomáha znižovať percento telesného tuku
  • ketóny, ktoré sa počas tohto stavu vytvárajú, môžu tiež potláčať chuť do jedla a zvyšovať pocit sýtosti (ten vám pomôžu navodiť aj vhodné zvolené potraviny, napr. púpavový med)

O vplyve na liečbu niektorých ochorení sme písali už vyššie. Je však dôležité poznamenať, že ketóza nemusí byť vhodná pre každého. Ľudia s určitými zdravotnými ťažkosťami, ako napríklad zápal pankreasu, by sa mali pred pokusom o ketogénnu diétu poradiť s lekárom. Okrem toho udržanie stavu ketózy v dlhodobom horizonte môže byť náročné a vyžaduje si starostlivé monitorovanie príjmu makroživín.

U niektorých jedincov sa môžu počas prechodu do ketózy vyskytnúť počiatočné vedľajšie účinky, známe ako „keto chrípka“. Tieto príznaky môžu zahŕňať:

  • únavu
  • bolesti hlavy
  • nevoľnosť
  • podráždenosť
  • závraty

Tieto vedľajšie účinky však zvyčajne ustúpia, keď sa telo prispôsobí používaniu ketónov ako hlavného zdroja paliva. Zmierniť príznaky môže pomôcť oddych aj pravidelný spánkový režim.

Ketóza – bolesť hlavy

Bolesť hlavy pri keto diéte sa môže u každého človeka líšiť. Mnohí ju opisujú ako tupú, pulzujúcu bolesť v spánkoch, spôsobenú poklesom hladiny cukru v krvi a rozšírením ciev v mozgu. Iní opisujú ketóza bolesť hlavy ako bodavú a prenikavú. Môže byť spôsobená extrémnym nárastom hladiny kyseliny v krvi, ktorá nadmerne dráždi nervy a zároveň narúša prietok krvi do mozgu.

Nástup hypoglykémie a miernej ketoacidózy spôsobiť príznaky podobné chrípke, ktoré niektorí ľudia označujú ako „keto chrípka„.

Bolesť hlavy býva prechodným stavom a tento príznak sa objavuje zväčša na začiatku ketózy.

Ketóza – zápach z úst

Keto dych sa líši od bežného zápachu z úst alebo zlého dychu. Niektorí ľudia opisujú keto dych ako dych s kovovou chuťou. Okrem zvláštnej chuti v ústach môže mať keto dych ovocnú vôňu alebo silný ketóza zápach z úst, ktorý je podobný odlakovaču na nechty.

Ketogénna diéta a iné nízkosacharidové diéty zámerne obmedzujú príjem sacharidov. Telo je po vyčerpaní zásob glukózy nútené využívať na energiu svoje tukové zásoby. Ketóza nastáva, keď telo rozkladá tuk na energiu.

Mastné kyseliny sa potom menia na ketóny, čo sú prirodzené chemické látky, ktoré vaše telo produkuje, keď spaľujete tuk na energiu. Patrí medzi ne beta-hydroxybutyrát, acetoacetát a acetón.

Ketóny sú zvyčajne neškodné a z tela sa uvoľňujú výdychom a močením. Keďže acetón je zložkou niektorých lakov na nechty, dych páchnuci najmä po odlakovači na nechty môže naznačovať stav ketózy.

Ketóza a alkohol

Je možné piť alkohol a dodržiavať ketogénnu diétu, ale je dôležité pochopiť, ako na seba ketóza a alkohol vzájomne pôsobia a ako ovplyvňujú vaše telo.

Pri ketóze pečeň premieňa uložený tuk na ketóny, čo sú nahromadené kyseliny, ktoré sú pre telo využiteľnou formou energie. Pri ketogénnej diéte telo spaľuje skôr tuk vo forme ketónov ako sacharidov.

Ketózová diéta môže viesť k zníženiu tolerancie alkoholu. Telo si ukladá sacharidy ako glykogén a počas ketózy je ich hladina veľmi nízka. Nízke hladiny glykogénu znamenajú, že v tele je menej látok na vstrebávanie alkoholu.

Sacharidy môžu znížiť hladinu alkoholu v krvi. V ketóze chýbajú sacharidy a iné zdroje energie, takže alkohol sa rýchlejšie dostane do krvného obehu a rýchlejšie sa spracuje. Tento účinok znižuje toleranciu na alkohol.

Ketóza je metabolický stav, pri ktorom telo využíva tuk ako primárny zdroj energie namiesto sacharidov. Možno ju dosiahnuť prostredníctvom nízkosacharidovej diéty s vysokým obsahom tukov. Keto diéta preukázala potenciálne výhody pre chudnutie, kontrolu hladiny cukru v krvi, zdravie mozgu a hladinu energie. Je však veľmi dôležité pristupovať ku ketóze opatrne a pred vykonaním akýchkoľvek významných zmien v stravovaní sa poradiť s lekárom alebo výživovým poradcom.

© 2024 KD.sk | Nakódoval Leoš Lang